به آکادمی هنرهای گرافیکی زیپ گرافیکز خوش آمدید.
0

سه نکته اساسی برای طراحان تازه کار

با توجه به رشد سریع شبکه های اجتماعی و نیاز روزافزون کسب و کارها برای ورود به فضای مجازی بیش از گذشته به طراحان گرافیک در جامعه کنونی نیاز است. طراحانی که بتوانند محصولات را بیش از چیزی که هستند به مخاطب عرضه کنند. در واقع وظیفه طراحی ویترین مغازه های مجازی چه در اینستاگرام و چه در سایت های فروش آنلاین بر عهده طراحان گرافیک است. نویسندگان مطالب مدیریتی و شتاب دهنده های کسب و کار این روزها فقط روی یک چیز تمرکز کرده اند: « تولید محتوا» ، مسلما است که این تولید محتوا اگر دست فرد نابلد و نا آشنا به اصول و مبانی زیبایی شناسی باشد نه تنها نتیجه ای نخواهد داد بلکه فقط یک هزینه اضافی بر روی دست صاحبان کسب و کار خواهد بود.

اگر طراح هستید یا به طراحی گرافیک علاقه دارید با ما همراه باشید تا سه نکته اساسی برای شروع یک طراحی حرفه ای را با هم بررسی کنیم.

 

فضای سفید

نشانه یک طرح ضعیف استفاده نکردن یا غلط استفاده کردن طراح از فضای سفید است. فضای سفید یا منفی به فضاهای بدون استفاده در اطراف یا بین عناصر بصری در یک طرح اشاره دارد.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، استفاده اپل از فضای سفید برای صفحه اصلی homepod   بسیار شدید، اما موثر است. خالی بودن بین عنصر اصلی بیننده رو  وادار می کند تا روی محصول تمرکز کند که غالبا یک اثر هنری در زمینه محصولات دیجیتال است.

در مقابل طراحان غیر حرفه ای می توانند تمام فضا رو از عناصر متفاوت پر کنند، و در این صورت جایی برای استراحت چشم باقی نمی ماند.

 

 

برای بهبود طرحتون رویکرد مینیمال داشته باشید. عناصر بی فایده را برای تنفس بیشتر حذف کنید. از حاشیه های گسترده تری در اطراف لبه های طرح استفاده کنید تا ساختار صفحه باز تر شود.

 

 

همیشه قبل از اتمام یک طرح بپرسید: آیا برای بهبود این طرح می توانم چیزی را حذف کنم؟

 

تایپوگرافی

قطعا تایپوگرافی موضوع ساده ای نیست، باید آناتومی حروف را مانند آناتومی اعضای بدنتون بشناسید. همون قدر که برای رفتن به یک مهمانی بزرگ یا یک قرار عاشقانه برای ظاهرتون وقت می گذارید که به یک همگونی برسید، برای کلمات و حروف در طرحتون هم باید وقت بگذارید. خصوصا اگر یک طراح در ایران هستید و با فونت های غیر هندسی فارسی سروکار دارید! به عنوان یک طراح تازه کار از شما انتظار خلق یک اثر هنری نمی رود اما از این قانون اساسی پیروی کنید تا تایپوگرافی استانداردی داشته باشید: « تعادل خوانایی با یک سبک هنری». منظور ما این است که جملات و کلمات کلیدی در عین اینکه خوانا هستند یک سبک هنری هم دارند.

 

 

در انتخاب فونت اولویت را به خوانایی بدهید اما در نظر داشته باشید که شما یک طراح هستید نه تایپیست! بنابراین باید اثری از کار گرافیکی روی فونت هایی که انتخاب کردید دیده شود. (البته که این اثر باید با کلیت طرح و برند هم خوانی داشته باشد)

به این شکل عمل کنید که برای تیترهای بزرگ تر از استایل های گرافیکی و فونت های استایل دار استفاده کنید اما در عوض برای توضیحات و جملات کوچکتر و ریزتر از فونت های ساده با اولویت خوانایی بهره ببرید. همچنین سعی کنید در طرحتون بیشتر از دو نوع فونت استفاده نکنید. اینها قوانین ساده برای ورود به دنیای پیچیده تایپوگرافی بودند، در نظر داشته باشید طراحی گرافیک یک مقوله است، تایپوگرافی موضوعی دیگر، روی آن وقت بگذارید و آموزش ببینید.

 

 

 

رنگ

درست مثل تایپوگرافی انتخاب رنگ مناسب هم کار راحتی نیست، حتی طراحان حرفه ای هم در این زمینه چالش دارند. رنگ ذاتا با احساس در هم تنیده است، انتخاب رنگ تاثیر بسیار زیادی بر درک بیننده از یک طرح دارد.

چگونه می توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید؟

برای جلب توجه عناصر گرافیکی از کنتراست یا همان تضاد در رنگ استفاده کنید. از کنتراست برای جلب توجه بیننده به سمت اطلاعات اصلی مانند کلمات کلیدی، نمادها و … بهره ببرید.

اگر به دنبال تضاد رنگی در طرحتون هستید باید از چرخه رنگ کمک بگیرید. در این چرخه رنگ هایی که در روبروی هم هستند ایجاد کنتراست بالایی می کنند. مثل بنفش و زرد.

برای رسیدن به نهایت کنتراست و جلب توجه از مکمل های هر رنگ اصلی استفاده کنید. مثلا زرد نارنجی با ارغوانی.

رنگ ها مستقیم با روان انسانها سر و کار دارند. یک طراح باهوش می داند که رنگ های گرم باعث واکنش انسانها می شود و رنگ های سرد در پس زمینه فرو می روند. در مورد اثرات هر رنگ مطالعه کنید و چرخه رنگ رو در ذهنتون ثبت کنید. هنگام انتخاب رنگ برای پروژه بعدی خود ، به خاطر داشته باشید که طرح های رنگی با کنتراست با استفاده از استراتژیک، تأثیر بصری را ایجاد می کنند و مهمترین اطلاعات را برجسته می کنند.

از اینکه رنگ های مختلف رو امتحان کنید هراس نداشته باشید، برای این کار زمان لازم رو در نظر بگیرید.

 

نتیجه گیری

ما سعی کردیم طبق رسالتمون که آموزش گرافیک با تکیه بر سرعت و خلاقیت است سه نکته کلیدی برای طراحان مبتدی رو یادآوری کنیم. در واقع اگر شما خیلی هم دانش طراحی نداشته باشید، اما به این سه نکته دقت کنید، کسی از نتیجه طرح شما ایراد چندانی نمیتونه بگیره، در مورد این سه نکته بازهم مطالعه کنید، مطالب زیادی رو در مورد هر کدوم از این سه نکته برای شما در zipgraphic  فراهم کردیم که بخشی از اونها رو میتونید در مطالب مرتبط در همین صفحه پیدا کنید.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *